Lange wachttijden voor fietsen. Hoe komt dat? Onze garantie: Stock het hele jaar door!
Waar blijft mijn fiets? Waarom lopen wachttijden op tussen 6 maand en soms zelfs anderhalf jaar? 2 van de meest voorkomende vragen die we de laatste weken en zelfs maanden krijgen in de winkel. Waarom is er door deze crisis niet het hele jaar door stock zoals anders? We lichten graag even toe hoe dit komt…
Allereerst willen we onderstrepen dat we er bij Geert Velo alles aan doen om onze winkel en magazijn gevuld te houden.
De keten die hieronder beschreven wordt proberen we bij Geert Velo sinds het begin van deze crisis voor te zijn. We hebben er het voorbije jaar alles aan gedaan om het hele jaar door voldoende fietsen in stock te hebben of toch zo snel mogelijk een fiets onderweg te kunnen hebben. Tot nu toe zijn we daar goed in geslaagd en we blijven alles op alles zetten om voldoende stock te hebben voor iedereen.
Ons doel: STOCK HET HELE JAAR DOOR!
Maar heel concreet nu, hoe is het zo ver kunnen komen?
Om goed te kunnen begrijpen hoe het komt dat je zo lang moet wachten op een fiets leggen we misschien beter eerst uit hoe lang het duurt om van een idee op papier tot een fiets in de winkel te komen.
Dit volledig proces duurt ongeveer 3 jaar. Een fiets die je dus koopt in 2020 werd reeds ontworpen in 2017. Het concept, samenstelling, prototype, onderdelen bestellen, productie en presentatie neemt dus heel wat tijd in beslag. Het probleem stelt zich nu vooral bij die laatste fases. Merken plannen meestal hun materiaal 1 jaar vooruit. Fietsen voor 2021 werden begin 2020 al besteld. Er wordt een schatting gemaakt op basis van verkoopscijfers van het jaar ervoor.
Gedurende een modeljaar kan dat 1 tot 2 keer bijgestuurd worden. Verkoopt een model uitzonderlijk goed dan kan er nog 1 of 2 keer een batch van bijbesteld worden. Van order tot levering gaat hier dan ongeveer 3 maand tijd over.
Het produceren van een fiets is een heel uitgebreid proces. Een frame moet gemaakt worden en de onderdelen komen van veel verschillende fabrikanten. Zonder stuur kan een fiets niet geproduceerd worden, niet verpakt en niet verscheept worden. Het is dus belangrijk dat alle onderdelen aanwezig zijn. Meestal gaat dat door goed plannen heel goed.
We keren een goed jaar terug in de tijd. Alles was nog het oude normaal en niet het nieuwe normaal. Carnaval staat voor de deur en via de media vernemen we dat er een virus circuleert in China. Goed om te weten: hier loopt het een eerste keer fout in de productie van onderdelen. Heel veel onderdelen voor de fiets worden gemaakt in China, Japan, Taïwan, Sri Lanka,…
In februari is hier nog niets aan de hand. Iedereen heeft zijn planning klaar en kijkt uit naar het fietsseizoen. Ondertussen worden de eerste lockdowns ingevoerd. Vooral in China: fabrikanten moeten het werk staken en door het ontbreken van veel ruw materiaal zoals carbon en aluminium begint er een productieachterstand te komen. Verschillende merken zien de bui hangen en stellen hun bestellingen bij naar beneden. Logisch lijkt want de wereldeconomie komt onder enorme druk te staan. Als mensen hun job dreigen te verliezen houden ze liever het geld in de zak.
Vele fabrieken zijn een maand of langer gesloten en lopen achterstand op. Als fabrieken opnieuw opgestart worden is dat vaak op halve kracht omdat er rekening moet gehouden worden met social distancing.
Bij het verschijnen van de eerste zonnestralen wordt bijna alles wat te maken heeft met ontspanning en vermaak verboden door veel overheden. Wandelen en fietsen is vaak het enige wat nog kan en mag. Door het mooie weer wordt in de zetel zitten vervangen door fietsen. Er worden massaal fietsen gekocht. Terwijl fabrikanten nog bezig zijn om hun productie naar beneden te halen is plots de vraag veel groter dan normaal.
Waar zitten die fietsen nu toch?
Het produceren van fietsen is een ingewikkelde ketting met heel veel schakels. Normaal is er bij veel fabrikanten het hele jaar stock. Maar loopt het fout bij 1 schakel, dan loopt de ketting vast. Door de Corona crisis loopt het spaak bij bijna alle schakels. Waar het op dit moment fout loopt som ik hieronder kort op.
- Grondstoffen:
- De fietsindustrie is niet de enige industrie die booming is. Ook andere producten voor thuis zijn populair geworden. Denk maar aan tuinzetels, zwembaden,… Er ontstaat een veel grotere vraag dan normaal naar grondstoffen zoals aluminium, carbon, bouten, moeren, rubber,… De eerste grote oorzaak voor wachttijden ontstaat hier al. Bij de basis.
- Bikeparts
- Fabrikanten hangen natuurlijk het meeste af van de leveranciers van hun onderdelen. Hier zit momenteel het grootste probleem. Er zijn heel veel merken die zadels, handvaten, vorken, sturen,… produceren. Maar de aandrijving van de fiets, daar zijn eigenlijk maar 2 grote spelers op de markt: SRAM en Shimano. Beide leveren rechtstreeks aan fabrikanten maar ook losse onderdelen voor winkels. Als een bepaald merk plots 100000 groepsets nodig heeft in plaats van de bestelde 50000 dan ontstaat er een groot probleem. Een machine die op haar maximum produceert kan niet nòg sneller produceren. Een fabriek bijbouwen is de enige oplossing maar een fabriek operationeel krijgen duurt ongeveer 3 jaar. Geen directe oplossing dus.
- De fabrikant heeft vaak maar 2 keuzes: wachten op de correcte onderdelen of een fiets bouwen met wat voor handen is. In de komende jaren gaat het dus vaker voorkomen dat fietsen net iets anders uitgerust zijn dan op de website of in de folder staat. Het alternatief zou zijn dat een bepaalde reeks fietsen in de fabriek staat te wachten enkel op een derailleur, remhendel,…
- Frames
- Als gevolg van een tekort aan grondstoffen wordt de framebouw natuurlijk meteen getroffen. Alles gaat trager en waar er dan wel geproduceerd kan worden is dit door verschillende maatregelen meteen aan een veel lagere snelheid.
- Verpakking
- Een nieuw probleem dat opdook de laatste maanden is het tekort een karton. We zijn met z’n allen massaal beginnen online shoppen en leveren aan huis. Al deze producten moeten verpakt worden om te kunnen verzenden. Zo is plots vaak ook de karton verpakking op in de fabriek.
- Shipping
- Een rechtstreeks gevolg van onze nieuwe manier van shoppen is natuurlijk dat de transportsector uit haar voegen barst. Havens staan overvol containers terwijl in diezelfde havens door de maatregelen minder arbeiders aanwezig zijn. Maar ook de particuliere pakjesdiensten hebben het moeilijk om alles rond te krijgen.
Komende maanden zullen de bovenstaande problemen nog even aanhouden. Er wordt zelfs verwacht dat we dit nog enkele jaren zullen voelen. Als klant maar ook als winkelier is dit allerminst leuk. De boodschap: wacht niet te lang om uit te kijken naar die nieuwe fiets.
conclusie
Vertrouw op de deskundige uitleg van onze medewerkers en maak zelf uit of je graag meteen met een fiets de winkel uit rijdt of je er mee kan leven om even op die prachtige nieuwe fiets waar je je zinnen op gezet hebt wil wachten. Vaak een moeilijke keuze maar weet dat we je graag helpen bij deze keuze en dat we altijd een mooi alternatief voor je keuze klaar hebben staan. We kunnen alvast zeggen dat er het hele jaar door stock is.